Reisverhalen: Warme chocolademelk op 4800 meter

09-11-2011

Daar sta ik dan, verkleed als een echte Gaucho met bijpassende poncho en cowboyhoed. Het is een vroege ochtend in het Cotopaxi National Park en ik ga te paard het park verkennen.

Ik probeer altijd als ik op reis ben een ritje te maken, niet omdat ik zo goed kan paardrijden, maar omdat het me een vrij gevoel geeft. Zo ook nu weer terwijl ik door het uitgestrekte Andes gebergte galoppeer met de wind door mijn haar. We eindigen de rit op 4500 meter hoogte, waar we de laatste 300 meter te voet afleggen. Op deze hoogte is dat een hele opgave en bijna een uur later komen we dan eindelijk aan bij een berghut, waar we met een kop warme chocolademelk op adem komen. De gids vertelt dat wanneer de wolken er niet zouden zijn, ik een ontzettend mooi uitzicht zou hebben over Ecuador en zelfs de oceaan zou kunnen zien liggen. Volgende keer beter! Terug in onze haciënda nestel ik me bij de warmte van de openhaard.

De volgende dag sta ik weer vroeg op om de lokale markt van het dorpje Saquisili te bezoeken. In Ecuador is elke dag ergens een markt te vinden en dit is de gelegenheid voor de lokale bevolking om hun producten te verkopen en de laatste roddels uit te wisselen. Het is voor mij als westerling een hele belevenis! Op elke hoek van het dorpje wordt weer iets anders verkocht, van stapels prei en vis tot houten meubels en lama’s. Ik word aangesproken door een oud vrouwtje gekleed in kleurrijke kleden en een bolhoedje op. Of ik iets wil kopen vraagt ze. Ze grabbelt in een grote jutezak en houdt vervolgens twee kleine biggetjes vlak voor mijn gezicht. Jammer dat de douane hier waarschijnlijk niet aan mee gaat werken.

Mijn laatste belevenis in Ecuador speelt zich af op de Galápagos Eilanden. Deze vulkanische eilandengroep wordt bewoond door vele unieke dieren. Niet alleen op het land, maar ook onder water. Elke dag is er wel gelegenheid om te gaan snorkelen en hier maak ik graag gebruik van. Nooit zal ik het moment vergeten dat ik een zeeschildpad volg die onder me door zwemt, terwijl er van rechts een pinguïn voorbij schiet en een meter verderop een zeeleeuw met steentjes aan het spelen is. Was ik maar een zeemeermin.